Doğuş Holding Şirketlerinde Neler Oluyor? Doğuş Oto’nun Doğuş Gayrimenkulü Satın Alma Süreci

Borsa İstanbul’da geçen yılın yükselişi olay olmuştu. Bu yükselişe katılan birçok şirket oldu, bazılar da geride kaldı. Enflasyonun da yüksek olduğu ortamda 2022 yılında yatırımcıların ilgisini çeken BİST, dönem dönem hisse bazlı haberler ve gündemlerle de ilgi çekiyor. Geçen yılın önemli kar eden şirketlerinden birinin geçtiğimiz günlerde yaptığı satın alma da bu açıdan hayli merak uyandırıcıydı.

Borsa İstanbul’da son günlerde konuşulan bir satın alma hisselerde de oynaklık yarattı. Satın almanın kahramanları, Doğuş Holding çatısı altında olan Doğuş Oto (DOAS) ve Doğuş Gayrimenkul (DGGYO) işlemleri. Bakalım neler olmuş?

Borsa İstanbul’da BİST 100 endeksi geçen yıl yaklaşık yüzde 200 oranında değer kazandı. Bu değer kazanımında dikkat çeken birçok hisse oldu. Bunlardan biri de DOAS yani Doğuş Oto hisseleriydi. Yaklaşık olarak yüzde 400 oranında yükselen hisseler 2 kez de temettü ödemesi yaptı. Doğuş Gayrimenkul hisseleri ise daha mütevazı bir hareket sergiledi. Yüzde 100’ün biraz altında değerlenen hisselerde bu oranlarda sektörel gelişmeler de rol oynamıştır mutlaka.

Gelelim satın alma konusuna; 8 Mart 2023 tarihinde KAP’a düşen bir bildirimde yüzde 94,44 oranında Doğuş Holding şirketi olan Doğuş Gayrimenkul’ün yüzde 93,65 oranındaki payı, yüzde 65,5 oranında Doğuş Holding’e ait olan Doğuş Otomotiv tarafından alınmıştı. Şimdi sözelcilere açıklayalım.?

Doğuş Holding’in olan iki şirketten biri diğerini alıyordu. Doğuş Otomotiv son açıkladığı mali tablolarda 7,8 milyar TL kar etmişti. Doğuş Gayrimenkul ise son çeyreklerde zarar ederken, 2022 yılı sonunda 2,6 milyar TL kar açıklamıştı. Kısaca otomotiv kârda, gayrimenkul zarardaydı.

Satın almanın detaylarına baktığımızda alımın, hisse başına 16,46 TL üzerinde (8 Mart DGGYO kapanış 21,42 TL, defter değeri 9,25 TL, PD/DD 2,58 seviyesinde) yapıldığı görülüyor.

www.kap.org.tr

Satın alımın sebebi de, ‘Halen kiracısı olduğumuz Doğuş Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı A.Ş.’ne ait gayrimenkullerin, ülkemizde gayrimenkul sektörünün gelişimi de dikkate alındığında, otomobil markalarımızın faaliyet ve finansal hedeflerine olumlu etkide bulunacağı, Doğuş Otomotiv şirketimizin gayrimenkulleri ile de sinerji yaratarak geliştirmek suretiyle şirketlerimizin büyümesine katkı sağlayacağı öngörülmektedir’ şeklinde açıklanıyor.

Uzmanlar, işlemin hemen hemen her yıl temettü açıklayan DOAS genel kurulu öncesinde yapılmasına dikkat çekiyor. Detaylarda ise kimin kâr ettiği sorgulanıyor.

Araştırmacı gazetecilerin de ilgisini cezbeden işlem için Bahadır Özgür, ‘Hokus Pokus’ tanımlamasını kullanarak, yapılan satın almanın yasal olduğunu, tüm kurallara da uygun gerçekleştiğini anlatıyor. Ancak etik sorgulamasında holding içinde kaynak aktarımı olarak yorumluyor. Bu durumda da ‘Aynı sermayedar, yüksek karlı şirketi ile yüksek zarar eden diğer şirketini alıyorsa, borcu da küçük yatırımcıya yıkmış anlamına gelmez mi?’ sorusunu soruyor.

2018 yılında yazdığı yazıyı hatırlatan Barış Soydan da “Doğuş Oto, 5.1 milyar TL’ye aynı patronun borsaya açık olmayan şirketi Doğuş GYO’yu satın alıyor. Bir oto şirketi parasını neden aynı holdingin başka şirketini almaya harcar?” ifadelerini ilk paylaşımında kullanıyor. İkinci paylaşımı ise bu ?şekilde oluyor.

2018’de T24’teki yazısında Soydan, Bahadır Özgür gibi, Doğuş holding patronu Ferit Şahenk’in o yıllarda kur krizinde oluşan zararlarına yönelik banka borç yapılandırmasını konu alıyor. Garanti BBVA hisselerindeki el değiştirmede toplam tutarın 8 milyar dolar olması sonrası eğlence, yeme içme ve turizm sektöründeki yatırımların bankalarla yapılandırılmasını da hatırlatıyor.

Paramedya’da da Metin Yüksel, satın alma işlemini konu aldığı yazısında “cep to cep” tanımlamasını yaparak, Şahenk’in ortak olduğu et restoranlarının dünyaca ünlü şefi Nusret’e atıfla “Salty (tuzlu)” işlemin küçük yatırımcı için avantajlı olmadığını belirtiyor.

Kaynak: Paramedya

Tüm bu bilgiler sonrasında DOAS hisselerinin 7 Mart’ta 158 TL’den kapanışının ardından, gece KAP’a düşen duyuru sonrasında 8 Mart’ta gap’li açılışla 142,20’den günü tamamladığı ve ardından ertesi 2 gün de düşüşe devam ettiği görülüyor.

Satın alınan DGGYO payları ise 7 Mart’ta günü 19,49 seviyesinden tamamlarken, gece düşen duyuruyla 8 Mart’ta DOAS aksine yükselişle, ancak benzer şekilde gap’li açılış yapıyor. 21,42’den başladığı yükselişini 9 Mart’ta teknik boşluğunu da dolduran tick ile 10 Mart’ta 25,42’ye kadar çıkarsa da gün sonuna yakın 23,70 seviyelerinde hareket ediyor.

Sizin bu satın alma için yorumunuz ne olur? Kim kârlı sizce? Yorumlara bekliyoruz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir